Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


gyakori motívumok

2011.02.21
Lova lába megbotlott… Egyik leggyakoribb motívum a betyárballadákban: „lova lába megbotlott egy gyökérbe, kilenc zsandár ott fogta meg fektében”. Szinte bármely betyárhoz kapcsolódhat – amint láttuk előbb, Rózsa Sándor nevéhez is. Különös figyelmet azért érdemel, mert a hősénekekben hasonlóképpen megtalálható. ******************************************** Az urakat rabolják, a szegényt megszánják Tipikus betyárköltészeti gondolat fogalmazódik meg ebben a balladában. A szegények segítése, az urak kirablása jellemzi az „igaz betyárokat” szintén minden népköltészetben, ahol számottevő a betyárköltészet. (Istvanovits M.: Prolegomena a gruz betyárköltészethez. Népi Kult. – Népi Társadalom. 1968. 187-216.) ********************************************* Szaladjak-e vagy megálljak? Jellegzetesen balladai alaphelyzetet állít középpontjába, bár nem fejti ki. Gyakran elválik az utazólevélként felmutatott pisztoly és a menekülés leírása, amelyektől tragikusabbá vagy virtuskodóbbá válik a ballada. – A Bogdánfalváról való változatra azért hívjuk fel a figyelmet, mert az erdélyi folklórban csak az utóbbi évtizedekben vált divatossá a betyárballada. Nem véletlen azonban, hogy éppen a tragikus hangvételű változatot veszi át és illeszti a saját új stílusú balladaköltészetébe. ********************************************* Szilaj csikó nem eladó A betyárballadáknak csak kisebb része őrzi a virtuskodó, magabiztos hangot. ********************************************** Kismargita Népszerű betyárballadánkat ma országszerte magyarnóta-dallammal éneklik. A szöveg is egységes, a magabiztos, hetyke hangot a záró versszak árulja el. ********************************************* A számadó meggyilkolása A pásztorköltészet egy-egy alkotása közel áll a betyárballadákhoz, annak formai elemeit használja. Elterjedése általában szűkebb körű, a közölt változat azonban országosan ismert. ******************************************** Rabnak kell lennem A betyárballadák motívumai a legkülönbözőbb kontaminációt képesek létrehozni, ezáltal új alkotást teremteni. ********************************************* Rólam törvénykeznek A betyárballadák egy része a régi rabénekek motívumait is magába olvasztotta, éppen azért, mert főként a hős haláláról, szenvedéséről, üldözéséről szól. ******************************************** Gondolkodik önmagában A „bujdosó betyár”-ról szóló alkotások a betyárkor utolsó szakaszára utalnak. Az egyedül menekülő ember alakja jelképes. Ezt fejezi ki a név is: Bandi betyár vagy Patkós Bandi (ami a Patkó testvérek és Angyal Bandi nevének teljes keveredése lehet); ők nem történeti figurák. ******************************************** Bakony erdő gyászba van Ma is országszerte ismert. Ponyvanyomtatványról terjedt el. Népszerűségének bizonyítéka nemcsak a számos feljegyzés, hanem az is, hogy egy-egy vidék a kedvelt betyárhősének nevét illesztette a szövegbe, holott korábban Gacsaj Pistáról, a nyíri betyárról szólt. ******************************************* Rab-énekek A rab-énekek egy része a klasszikus hagyományt őrzi, más része a betyárballadák hangját és motívumait illeszti új keretbe. *******************************************
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.